fredag den 14. oktober 2011

Tyrkisk mad

I søndags var jeg i Basar Vest i Århus, og hyggede mig. Jeg fik pludselig lyst til at lave tyrkisk mad, selvom det er længe siden sidst. Min tyrkiske veninde Buket, har lært mig disse autentiske retter.
Her er krydderiet, zahtar.
Rist 1 dl sesam
hæld ½ dl sumak (fås i specialgrønthandlere)
og ½ dl timian over og blend det hele, uden at blende sesam helt til pulver.
Dette krydderi er helt særpræget, og smager skønt! Hæld lidt olie på noget brød, og drys zahtar og salt på.
Eller brug det som krydderi på salat eller kød.
For første gang har jeg fået tyrkisk brød til at lykkes. Det blev så tæt på det man køber.

Tyrkisk brød/pide
50 g gær
1 tsk salt
3 spsk olivenolie
ca 1 kg mel

pensl med en blanding af
1 æg,
½ dl yoghurt
lidt smeltet smør

Sørg for at gær og æg er stuetemperatur. Varm evt. ægget i hånden i 5 min.
Udrør gæren i vand. Tilsæt olie og salt. Tilsæt mel og ælt godt.
Hæv dejen i 30 min. Bred dejen ud i bradepande med bagepapir. Hæv igen i 20-30 min. Tryk store
buler ned i dejen. Pensl med yoghurt blandingen. Drys med lidt nigellafrø. Bag i 20-30 min v 200 grader. til brødet er gyldent.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar